Över 40.000 svenskar i Spanien


Flytta utomlands

Bild: Håkan Berg, http://www.pixgallery.com/

I Spanien beräknar man att det bor över 40. 000 svenskar, men det kan vara ännu fler. Svenska och Spanska myndigheter har nämligen problem med att hålla reda på alla soltörstande svenskar. Den främsta anledningen är att de flesta enbart bor i Spanien under delar av året och därför inte vill/orkar registrera sig. Det finns även de som bor i landet fast  fortfarande är skrivna i Sverige. Det är dock inte tillåtet, om du planerar att vara utomlands mer än 1 år, i sådant fall bör du kontakta Skatteverket. Där kan du även läsa om vad som gäller om du enbart bor i Spanien på deltid. Både spanska och svenska myndigheter fick upp ögonen för detta problem efter Tsunamin. Ett kaos är inte svårt att föreställa sig om det skulle inträffa något i Spanien som skulle påverka svenskarna här, svenska staten har ju ingen koll på vilka som är här.

Jag var själv väldigt sen med att folkbokföra mig i Spanien, jag får nog säga att jag tillhörde kategorin ”orkar inte”. Visserligen skrev jag mig i Madrid men det räcker inte utan du måste även skriva ut dig från Sverige. Dock så måste jag säga att svenska staten har ett bra samarbete organisationer emellan. Efter ett samtal till CSN om att de i fortsättningen skulle skicka mina räkningar till Spanien fick jag ett brev från skatteverket om att ryktet hade nått dem. Så lite koll har de visst!

Hur som helst, enligt den senaste uppdaterade statistiken är 16. 333 svenskar skrivna i Spanien, dvs. långt ifrån de ca 40.000 som sägs bo här. Om du vill får rätt på dina papper ska du först kontakta ditt kommunkontor. Bor du i Madrid gör du det här, annars kan du bara skriva in ordet ”ayuntamiento” plus ditt ortnamn i Google så hittar du rätt webbsida.

Vad behöver man? Du behöver givetvis legitimation, gärna pass för att inte krångla till saker, samt en adress där du har rätt att bo på. Att du har rätt att bo på den adressen kan du bevisa genom en faktura i ditt namn, en skriftligt godkännande från en annan person som är skriven på den adressen, eller ett kontrakt om du har ett sådant. Svårare än så är det inte!

 

 

One Response to Över 40.000 svenskar i Spanien

  1. Marieh says:

    Sv. Ja jag håller med, och fler reagerar nog på samma sätt.

Kommentera

